SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.2 número3Discriminación, exclusión y marginación en América y Europa: Bolivia y Alemania ¿Se puede hablar de gestión de la calidad educativa?Gestión de la transformación pedagógica en universidades públicas bolivianas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista Integra Educativa

versión On-line ISSN 1997-4043

Resumen

ARTEAGA CASTILLO, Belinda  y  CAMARGO ARTEAGA, Siddharta. El surgimiento de la formación de docentes en México como profesión de Estado: Enrique C. Rébsamen y la creación de las primeras Escuelas Normales. Rev. de Inv. Educ. [online]. 2009, vol.2, n.3, pp.121-133. ISSN 1997-4043.

ABSTRACT The document issues the historical process that led to the establishment of teacher training in Mexico. This process included both the development of concepts on the role of Mexican teachers in popular education and the social transformation as the creation of primary schools with annexed teachers schools, designed as centers for scientific experimentationm in which teachers could try new pedagogical principles. Our research begins with the late nineteenth century, in 1887, when Henry C. Rebsamen established in Xalapa Veracruz, the first teachers scholl, and reaches the early years of the twentieth century, before the civil war now known as "Mexican Revolution"

Palabras clave : Education; Teacher training; Teacher schools; Pedagogical theory.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons