Scielo RSS <![CDATA[Oikos Polis]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=2415-225020190001&lang=en vol. 4 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-22502019000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-22502019000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[  <b> </b><b>Safe houses of sex trafficking networks in North America</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-22502019000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las mujeres conducidas por redes de tráfico sexual a lo largo de la región de América del Norte, desde Centroamérica y México hasta Estados Unidos, transitan generalmente por tres casas de seguridad antes de llegar al lugar de destino. El objetivo de este artículo, fundamentado en una metodología cualitativa que incluye la realización de entrevistas en profundidad a 65 mujeres centroamericanas transportadas por redes de tráfico sexual, es describir la situación de las mujeres en las casas de seguridad por donde transitan hasta llegar al punto de destino en Estados Unidos. Los resultados de esta investigación contradicen el discurso oficial, al concluir que la violencia, el secuestro y el abuso sexual constituían situaciones producidas de modo excepcional.<hr/>Abstract: Women transported by sex smuggling networks throughout the North American region, from Central America and Mexico to the United States, generally travel through three safe houses before arriving at the destination. The objective of this article, based on a qualitative methodology that includes carrying out in-depth interviews with 65 Central American women transported by sex smuggling networks, is to describe the situation of women in the safe houses where they stay until they reach the point of destination in the United States. The results of this investigation contradict the official discourse, concluding that violence, kidnappings and sexual abuse were exceptional situations. <![CDATA[<b>Analysis of the corporate practices of social responsibility in the micro-small and médium sized enterprises of southern Quintana Roo through multivariate techniques</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-22502019000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo analiza el desempeño de los hoteles del sur del estado de Quintana Roo a través de constructos de responsabilidad social ambiental, mediante un estudio empírico de una muestra de 90 hoteles. El objetivo fue determinar el perfil de las características de las prácticas ambientales y establecer la relación entre los factores identificados. La metodología utilizada fue descriptivo transversal, se empleó el análisis de conglomerados y el de correspondencia múltiple. Los datos analizados dieron como resultado una relación de dependencia entre las variables analizadas, derivando que las empresas que asignan recursos económicos en su planeación anual para realizar acciones sustentables, son las que más tienden a efectuar programas ambientales, campañas permanentes sobre concientización del medio ambiente y a establecer controles de los residuos generados.<hr/>Abstract: The present paper assesses the performance of hotels across the south of Quintana Roo by using environmental social responsibility constructs. The empirical study was conducted using a sample of 90 hotels. The aim of this work was to determine the profile of the characteristics of the environmental practices as well as to stablish a relationship among identified variables. A cross-sectional descriptive methodology was performed using a cluster analysis and a multiple correspondence analysis. Results showed that there is a dependence relationship among analyzed variables. And thus, companies who allocate economical resources to carry out sustainable actions in their annual planning are the ones that tend to perform more environmental programs. Likewise, they are the ones that implement more permanent campaigns of environmental awareness and more waste generated controls. Furthermore, these companies tend to install more efficient and saving devices such as solar heaters, systems of low water consumption (in showers and toilets) and gas-saving equipment, among others. <![CDATA[<b>Direct or multi-marketing sales:</b>: <b>exploitation of women or a road to economic empowerment?</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-22502019000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las ventas directas o marketing multi nivel se definen como un modelo o estrategia de negocio donde los ingresos de los vendedores, en este caso vendedoras, dependen de sus propias ventas y de las personas que consigan para vender los mismos productos. Son relativamente pocos los análisis académicos en economía sobre este fenómeno, así como de estudios estadísticos y sociológicos. Si bien es Estados Unidos ya comienzan a sancionarse los abusos cometidos por estas empresas y a regular su modelo, sobre todo las que cotizan en el mercado de valores, en América Latina no existe aún ninguna preocupación por los abusos y fraudes cometidos contra personas vulnerables que pueden perder todos sus ahorros en una inversión que no lo es. Citamos las escasas investigaciones sociológicas que se centran en los efectos tanto positivos como negativos que tienen estas empresas en las mujeres en particular, así como en las cifras que muestran cómo estas empresas se enfocan en mujeres y también en otros grupos de la población que pueden ser más vulnerables a los abusos de estas empresas. Dada la lucha contra la informalidad que se lleva a cabo en la región, se recomienda que los cuerpos legislativos, así como ejecutivos legislen y controlen a estas empresas incluyendo la obligación de cotizar seguridad social de los vendedores. Se recomienda también que los organismos internacionales, sobre todo los que protegen derechos laborales y sociales de las mujeres se abstengan de crear alianzas con este tipo de empresas fraudulentas.<hr/>Abstract: Direct sales or multi-level marketing are defined as a business model or strategy where the income of salesmen, in this case saleswomen, depend on their own sales and the people who they engage in turn to sell the same products. There are relatively few economic academic analyses on this phenomenon as well as few statistical and sociological studies. While in the United States the abuses committed by these companies and regulation to their model is already beginning to be sanctioned, especially those that are listed on the stock market, in Latin America there is still no concern for the abuses and frauds committed against vulnerable people who can lose all their savings in a fraudulent investment. We cite the scarce sociological research that focuses on the positive and negative effects that these companies have on women in particular, as well as on the figures that show how these companies focus on women and also on other groups of the population that can be more vulnerable to the abuses of these companies. Given the fight against informality that takes place in the region, it is recommended that legislative bodies, as well as the executive, legislate and control these companies, including the obligation to pay social security for sellers or their products. It is also recommended that international organizations, especially those that protect women's labor and social rights, refrain from creating alliances with these types of fraudulent enterprises.