Scielo RSS <![CDATA[Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=2306-867120160001&lang=es vol. num. 20 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Relación entre la Personalidad y la Gravitación</b> <b>hacia Facebook</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Esta investigación describe la relación entre personalidad y uso del Facebook desde una perspectiva multidimensional del uso de esta red, bajo el constructo de la gravitación hacia Facebook. La muestra está compuesta por 298 estudiantes universitarios de Santa Cruz de la Sierra. Se utilizó la versión española del Cuestionario de Personalidad de Eysenck Revisado y Abreviado y el cuestionario Gravitating Towards Facebook, traducido al español. Los resultados revelaron correlaciones bajas entre Neuroticismo y la gravitación hacia Facebook para conectarse, relajarse y posicionarse. Por otro lado, los extrovertidos gravitan hacia Facebook para conectarse, y no se encontró correlación alguna entre introversión y gravitación hacia esta red social.<hr/>Abstract This research describes the relationship between personality and the use of Facebook from a multidimensional perspective of the use of this network, under the construct of gravitating towards Facebook. The sample is composed of 298 university students from Santa Cruz de la Sierra. The Spanish version of the Eysenck Personality Questionnaire Revised and Abbreviated and a translated version of the questionnaire Gravitating Towards Facebook were used. The results revealed low correlations between neuroticism and the use of Facebook for connecting, relaxing and personal branding. On the other hand, extroverts gravitate towards Facebook for connection, and no correlation was found between introversion and gravitation towards this social network. <![CDATA[<b>A superficie, o tato e as ações comunicacionais no design de superficie</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen O objetivo deste ensaio é refletir sobre os caminhos e processos projetivos geradores das ações comunicativas no design de superficie, nos quais a superficie se constituí em um corpo capaz de receber e transmitir informações sensíveis. Ao aliar a exploração das potencialidades dessa interface com o conceito projetivo e industrial do design, buscamos aqui, portanto, discutir os possíveis meios de exploração de recursos e efeitos comunicacionais da superficie em um projeto de design de superficie.<hr/>Abstract The aim of the present work is to investígate the tactile communicational identity of surface design. As a communication tool that approaches the object and its users, surface design is inserted in a market context in which purchasing values extend beyond mechanical performance, embracing spheres of intangible contents. Surfaces are considered to be active interfaces, capable of establishing communication through sensitive codes. Therefore, the importance both of the content of the transmitted information and of the transmission itself are relevant matters in the intangible sphere of the living context and should be considered in a surface design project. The scope of this investigation covers the general issues of a design project, which involve the culture and the market environment, as well as the specific issues of the surface design practice. The authors chosen to support the discussions concerning the communication systems and the emotional experience market are: Fontenelle (2002), Lazzarato (2001), Negri (2001) and Görz (2005). Regarding matters of perception and cognition, the works of Nicolelis (2008) and Flusser (2008) were consulted. <![CDATA[<b>Comunicación intercultural, en la dimensión</b> <b>humana y social de la educación universitaria</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El trabajo parte de constatar una ausencia y despreocupación por la dimensión humana y social (saber ser y saber convivir) en la educación universitaria y como parte de ello, la deficiente comunicación intercultural expresada en signos de discriminación o desconocimiento del otro. La problemática es estudiada desde el ámbito institucional, estudiantil y docente de la Facultad de Humanidades y Comunicación de la Universidad Privada de Santa Cruz de la Sierra, Bolivia (FHC-UPSA). Utilizando una metodología cuali-cuantitativa, y una interpretación hermenéutica, se confirman vacíos en el "saber ser" y el "saber convivir" tanto en los diseños curriculares como también en las prácticas, comportamientos y actitudes (hábitus) de los estudiantes y docentes frente a la diversidad.<hr/>Abstract The starting point of this work is verifying the absence of and disregard for the human and social dimensions (knowing how to be and knowing how to coexist) in university education, including deficient intercultural communication manifested in discrimination or a lack of acknowledgement of the other. The problem is studied from the standpoints of the institution, the students and the faculty of the Faculty of Humanities and Communication of the Universidad Privada de Santa Cruz de la Sierra, Bolivia (FHC-UPSA). Using a qualitative quantitative methodology and a hermeneutic interpretation, voids are confirmed in the areas of "knowing how to be" and "knowing how to coexist" in the curricular designs as well as in the practices, behaviors and attitudes (habitus) of the students and faculty when faced with diversity. <![CDATA[<b>Enfoques y Experiencias de Educación Humanístíca-lntercultural en la Educación Superior</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El trabajo recoge y analiza las principales tendencias en cuanto a enfoques, resultados y propuestas de investigaciones y experiencias ocupadas de la dimensión humana y particularmente la comunicación intercultural en la educación superior en diferentes regiones del mundo. La información, se organiza considerando las categorías: Institución, Estudiantes y Docentes.<hr/>Abstract This work collects and analyzes the major trends in regards to approaches, results and proposals from research and experiences in the human dimension and, in particular, from intercultural communication in higher education around the world. The information is categorized in the following way: Institution, Students and Faculty. <![CDATA[<b>Estadísticas de Género de las Universidades de la Ciudad de Santa Cruz</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La construcción de las identidades de género permea todos los ámbitos sociales y se ve reflejada también en la vida académica. Este artículo pretende evidenciar las diferencias de género en las universidades cruceñas. Para alcanzar este cometido se han utilizados los indicadores estadísticos disgregados por género de todas las universidades que conforman el observatorio de género, en tres niveles de la vida académica: pregrado, docencia y autoridades. Los resultados evidencian que aun hoy persisten diferencias en desmedro de las mujeres, en las estructuras jerárquicas y a nivel de docencia. Sin embargo, se observa una tendencia hacia la feminización de la matrícula de pregrado. Visualizar esta información es pertinente en la medida que se proponga políticas y programas en pro de la equidad, acciones claves y políticas efectivas institucionales que incidan en la transformación de las relaciones más justas y equitativas entre ambos sexos.<hr/>Abstract The construction of gender identities permeates all areas of society and is also reflected in academic life. This article aims to show gender differences in universities in Santa Cruz. To achieve this purpose, statistical indicators were utilized from all the universities that compose the gender observatory. These were divided by gender into three categories of academic life: Undergraduate students, faculty and authorities. The results show that differences persist even today to the detriment of women in hierarchical structures and at the faculty level. However, a trend towards the feminization of undergraduate enrollment is observed. Visualizing this information is relevant to the extent in which it is used to propose policies and programs favoring equity, key actions and effective institutional policies that contribute to the transformation of fairer and more equitable relationships between both sexes. <![CDATA[<b>Argumentación y Performatividad en el</b> <b>Discurso Político de Sergio Almaraz Paz</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo se pone el acento en la relación discurso-praxis considerando que las cuestiones teóricas no tienen valor en sí mismas, independientemente de toda práctica, aunque posean coherencia lógica. Sergio Almaraz Paz (1928-1968) decía que "no se entiende la realidad sino obrando sobre ella" (1964a, p. 33). Sobre este mismo tema, Gramsci, en sus Cuadernos (1995), apuntaba que las ideas no son paridas por otras ideas, sino que expresan el desarrollo histórico. De acuerdo con Zemelman (1989, p. 91), "en la misma medida en que el discurso teórico deviene en discurso político, la verdad del primero se transforma en la posibilidad de hacer viables las construcciones que propone el segundo".<hr/>Abstract In this artícle, the emphasis is placed on the relatíonship between discourse and practíce, considering that theoretícal concerns, independent of any practíce, have no value in themselves even if they possess logical coherence. Sergio Almaraz Paz (1928-1968) stated that "reality is not understood unless it is worked upon" (1964a, p. 33). Regarding this same topic, Gramsci, in his work Prison Notebooks (1995), pointed out that ideas are not born from other ideas; on the other hand, they express historical development. According to Zemelman (1989, p. 91), "to the same extent that theoretícal discourse is transformed into political discourse, the truth of the first becomes the possibility of the constructíons proposed by the second." <![CDATA[<b>La experiencia de Luis Ramiro Beltrán como</b> <b>defensor del lector</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Aquí se relata la experiencia de Luis Ramiro Beltrán como defensor del lector de ocho periódicos bolivianos entre 2003 y 2005, y se conoce las dificultades que tuvo en su labor. Fascinación, ilusión, desazón, frustración, incomodidad, satisfacción y esperanza, todo eso fue lo que él sintió.<hr/>Abstract Here we recount Luis Ramiro Beltran's experience as press ombudsman of eight Bolivian newspapers between 2003 and 2005, as well as the challenges he faced in his work. Fascination, illusion, uneasiness, frustration, discomfort, satisfaction and hope: these were the feelings he experienced. <![CDATA[<b>La mujer no existe</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo se desarrolla en el marco del espacio de diálogo denominado "la mujer no existe" facilitado por el entro Simón I. Patino de la ciudad de Santa Cruz. A lo largo del trabajo se pretende abordar la afirmación lacaniana "la mujer no existe", comprendiendo a la mujer como un concepto no universalizable, como proyección fantasmática de la fantasía de autorrealización masculina, ante el horror de lo real, la muerte. Como resultado de este horror se expone el recurso lingüístico de construcción discursiva de lo real y la integración o marginación de lo otro como espacio de autorrealización en la determinación de significantes flotantes y sus respectivas cadenas de significación. Se muestra en el trabajo también, cómo este ejercicio de universalización de conceptos patriarcales y heteronormativos determina el orden social político, económico y cultural que el discurso de verdad instituye a lo largo de la historia en desmedro de las mujeres, revelándose un nivel de impacto real, no solo discursivo, sino material corporeizado en la construcción del género. Al mismo tiempo, se evidencia la existencia de resquicios de poder en las mimas cadenas de significantes construidos socialmente sobre la mujer y en ellos la posibilidad de resistencia femenina frente al orden vigente.<hr/>Abstract This essay has been developed under the framework of the colloquium denominated "The Woman Does Not Exist", facilitated by the Simon I. Patino Center in Santa Cruz de la Sierra. This paper aims to approach the Lacanian statement "the woman does not exist", understanding the concept of "the woman" as one that cannot be universalized, as a ghostlike projection of men's self-fulfillment fantasy when faced with the horror ofwhat is real: death. Asa resultof this horror, a linguistic resource surfaces through which a discourse is constructed regarding what is real and the integration or marginalization of the other in a space of self-fulfillment in the determination of floating signifiers and their respective chains of equivalence. This work also shows how this exercise of universalizing patriarchal and heteronormative concepts determines the social political, economic and cultural order that the discourse of truth institutes throughout history to the detriment of women, revealing an impact that is real, not only discursive, but also material embodied in the construction of gender. At the same time, the existence of power lapses are witnessed in the same socially constructed chains of equivalence applied to women, through which the possibility of female resistance to the current order exists. <![CDATA[<b>Reseña Una Casa en Llamas de Maximiliano Barrientos</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo se desarrolla en el marco del espacio de diálogo denominado "la mujer no existe" facilitado por el entro Simón I. Patino de la ciudad de Santa Cruz. A lo largo del trabajo se pretende abordar la afirmación lacaniana "la mujer no existe", comprendiendo a la mujer como un concepto no universalizable, como proyección fantasmática de la fantasía de autorrealización masculina, ante el horror de lo real, la muerte. Como resultado de este horror se expone el recurso lingüístico de construcción discursiva de lo real y la integración o marginación de lo otro como espacio de autorrealización en la determinación de significantes flotantes y sus respectivas cadenas de significación. Se muestra en el trabajo también, cómo este ejercicio de universalización de conceptos patriarcales y heteronormativos determina el orden social político, económico y cultural que el discurso de verdad instituye a lo largo de la historia en desmedro de las mujeres, revelándose un nivel de impacto real, no solo discursivo, sino material corporeizado en la construcción del género. Al mismo tiempo, se evidencia la existencia de resquicios de poder en las mimas cadenas de significantes construidos socialmente sobre la mujer y en ellos la posibilidad de resistencia femenina frente al orden vigente.<hr/>Abstract This essay has been developed under the framework of the colloquium denominated "The Woman Does Not Exist", facilitated by the Simon I. Patino Center in Santa Cruz de la Sierra. This paper aims to approach the Lacanian statement "the woman does not exist", understanding the concept of "the woman" as one that cannot be universalized, as a ghostlike projection of men's self-fulfillment fantasy when faced with the horror ofwhat is real: death. Asa resultof this horror, a linguistic resource surfaces through which a discourse is constructed regarding what is real and the integration or marginalization of the other in a space of self-fulfillment in the determination of floating signifiers and their respective chains of equivalence. This work also shows how this exercise of universalizing patriarchal and heteronormative concepts determines the social political, economic and cultural order that the discourse of truth institutes throughout history to the detriment of women, revealing an impact that is real, not only discursive, but also material embodied in the construction of gender. At the same time, the existence of power lapses are witnessed in the same socially constructed chains of equivalence applied to women, through which the possibility of female resistance to the current order exists.