Scielo RSS <![CDATA[Revista Ciencia y Cultura]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=2077-332320190002&lang=pt vol. 23 num. 43 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Imaginary Geographies</b>: <b>The Multiple Spaces of the City in Walter Montenegro’s Narrative</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En 1947, Walter Montenegro (1912-1991) publica su segunda colección de cuentos: Los últimos. Montenegro es un autor que narra la ciudad, y lo hace visibilizando dinámicas de desconexión en presencias sin unidad que denomina “últimos”. El carácter de esta construcción es profundamente vanguardista y hace de Los últimos una obra irrepetible: la escritura compone la imagen de la ciudad como una gran geografía de relaciones, lugares y presencias simultáneas que se articulan en la lógica espacial que propone la narración. Así, en los tres cuentos que analizo, este artículo desarrolla los múltiples espacios textuales al interior de la ciudad que describe Walter Montenegro.<hr/>In 1947, Walter Montenegro (1912-1991) published his second collection of short stories: Los últimos. Montenegro is interested in the textual construction of the city, and he describes the process of social disconnections happening in groups without common purpose that he calls “últimos” (the last ones). The modality of this construction is genuinely avant-garde and makes Los últimos an unrepeatable work: the short stories construct the image of the city as a geography of relations, places and simultaneous presences that are articulated in the spatial logic proposed by Montenegro´s narrative. Thus, in the three stories I analyze, this article develops the multiple textual spaces within the city described by Walter Montenegro. <![CDATA[<b>Speaking from Deep within Our Insides</b>: <b>Humanism, the Nation, and the Condition of Women in Yolanda Bedregal</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo busca argumentar sobre la relevancia de la antigüedad griega y precolombina para pensar tópicos relevantes de la obra de Yolanda Bedregal como el humanismo -vinculado al problema del conocimiento-, la nación y la condición femenina. El artículo se divide en cuatro partes. Una breve introducción; una selección de referencias a la antigüedad; un diálogo entre el problema del conocimiento, la condición femenina y el arte; y la noción de entraña como relación problemática con la nación. Se pone énfasis en las distintas formas en que Bedregal dice sin decir.<hr/>The present article proposes arguments on the relevance of Greek and pre- Colombian American antiquity to consider topics relevant to the work of Yolanda Bedregal, such as humanism -related to the subject of knowledge-, the nation and the condition of women. The article is divided into four parts; following a brief introduction, a selection of references of antiquity; dialogue on the topic of knowledge; feminism and art; and the notion of our bowels or insides as a sign of the problematic relationship with the nation. Emphasis is placed on the different forms Bedregal employs for saying without saying. <![CDATA[<b>The Painful Existence of the Tragical Hero. Reflections about Arturo Borda</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El autor explora el dilema moral que confronta el hombre agobiado por su sensibilidad de artista, ante una sociedad incapaz de ver su propia miseria. El artista, o se ajusta a los cánones estéticos convencionales o retrata su sociedad sin que ésta se percate, vaciando la significación convencional del lenguaje y recuperando su originalidad inocente. Renunciar al sentido común y salirse de lo general es una rebelión contra el Padre, señala Freud, y es el recorrido del héroe. Pero desde Lacan, Borda se rebela contra la significación del Otro del Padre, para restituir el poder de la palabra plena. El héroe, despojado de su yo imaginario y del sentido común, toma conciencia de su infinitud. En ese momento, según Kierkegaard, o abraza esa conciencia infinita y hace de ella todo su amor (es el movimiento de la fe) o, al percibir el absurdo de la dolorosa existencia humana y la indolencia de un Dios-Padre incognoscible, mata a ese Padre y asume para sí el dolor del prójimo. Es la elección del héroe trágico.<hr/>The author explores the moral dilemma confronting man overwhelmed by his artist’s sensibility, faced with the misery of a society unable to see his own misery. The artist either conforms to conventional aesthetic canons or, portrays his society without noticing, emptying the conventional meaning of language and regaining its innocent originality. Renouncing common sense and getting out of the general is a rebellion against the Father, Freud points out and is the hero’s journey. But from Lacan, Borda reveals himself against the significance of the Other of the Father, to restore the power of the full word. The hero stripped of his imaginary self and common sense, becomes aware of his infinity. At that time, according to Kierkegaard, or embraces that infinite consciousness and makes it all his love (it is the movement of faith) or; by perceiving the absurdity of the painful human existence and the indolence of an unknowable God-Father, he kills that Father and assumes for himself the pain of others. It is the choice of the tragic hero. <![CDATA[<b>The Pictorial and Poetic Monster</b>: <b>Insurrection and Avant-garde in Author Luis Luksic</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Investigación enfocada en la primera etapa poética del poeta, pintor, cuenta cuentos, titiritero y militante político boliviano Luis Luksic (Potosí, 1911-Caracas, 1988). El objetivo es relacionar los poemarios Cantos de la ciudad y el mundo (1948) y Cuatro poemas y ocho dibujos (1958), con el arte pictórico generado por Luksic en ese periodo de su producción artística. La pintura de Luksic (que comprende desde obras individuales hasta ilustraciones de libros y portadas de discos), correlacionada con la poética, muestra que la vanguardia es una crisis que no se resuelve, pero que se alimenta desde la hibridación entre contrarios, y así derrumba todo orden y parámetros. La investigación muestra que en la vanguardia existe un "monstruo" de dos cabezas: la revolución política-grupal-comunitaria-colorida y la revolución política-personal-psicológica-surrealista.<hr/>Research concentrating on the first poetic phase of Bolivian poet, painter, storyteller, puppeteer, and political militant Luis Luksic (Potosí, 1911 - Caracas, 1988). The aim is to interrelate the poetry books Cantos de la ciudad y el mundo (1948) and Cuatro poemas y ocho dibujos (1958), with the pictorial painting of Luksic in this period of his artistic production. Luksic's painting (including everything from individual works to illustrations of books and album covers) has an interconnection with poetry, demonstrating that the no-tion of avant-garde is an unresolved crisis that however feeds from hybrids of opposites, thus demolishing all order and parameters. The research shows that there is a two-headed "monster" in what is avant-garde: the revolution that is political-of groups-communitarian-colorful and the political-personal-psychological-surrealist revolution. <![CDATA[<b>Romantic Love in the Dances and Songs of the Festivity of the Gran Poder</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Tiwanaku</b>: <b>una lectura desde las vanguardias</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>The Ancient Tune</b>: <b>Writing and Phonetic Symbols in Ramún Katari</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Painting and Photography, Painters and Photographers in the Time of Juan Rimša in Bolivia</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>The Modern View of Juan Rimša</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>In Search of José María Velasco Maidana</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Visual Construction of the City of La Paz, as Seen by Bolivia Films</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Nuestro domingo</b>: <b>crónica epistolar entre Yolanda Bedregal e Iván Rimša</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b><i>Amerindia</i></b>: <b><i>a </i></b><b>Vestige, a Quest, a Path. On the Beginnings of Theatrical Dance in Bolivia</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Three Indigenisms through Literary and Cultural Journals and Magazines (1930-1950)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>"Crossing the Country in Its Infinite Directions"</b>: <b>Institutions, Works, Visions (Argentina, 1920-1950)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Modern and American</b>: <b>The Arts in the Cuzco-Buenos Aires Route</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Pío Collivadino and the Academia of Fine Arts of Buenos Aires</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>The Style is the Nation</b>: <b>Tiwanaku as the Origin of the Work of Cecilio Guzmán de Rojas</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness. <![CDATA[<b>Art and the Public. Contact Spaces in La Paz (1930-1950)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232019000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Entrada del Señor del Gran Poder es una expresión popular del sincretismo andino y occidental. Históricamente evoluciona de ser una fiesta de barrio hacia una compleja organización festiva citadina. La apropiación de la ciudad se hace en niveles transgresores de lo establecido al amparo de la religiosidad. Desde las teorías del concepto de amor de Sternberg, y las actitudes del amor de Lee, se analizan las danzas y canciones para identificar la evolución del concepto de amor en la cultura paceña. Concluye en la presencia del amor romántico como construcción social reivindicativa de lo erótico y lo tierno.<hr/>The Entrada del Señor del Gran Poder is a popular expression of Andean and Western syncretism. Historically it evolves from being a neighborhood party to a complex city festive organization. The appropriation of the city is done at levels that violate what is established under the protection of religiosity. From the theories of the concept of love of Sternberg, and the attitudes of the love of Lee, the dances and songs are analyzed to identify the evolution of the concept of love in the La Paz culture. It concludes in the presence of romantic love as a social construct for the erotism and tenderness.