Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Desarrollo Económico]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=2074-470620150002&lang=en vol. num. 24 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Do irrigation programs make poor rural communities in Bolivia less vulnerable to climatic and other shocks?</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Using a combination of quantitative and qualitative methods, this paper evaluates the effectiveness of Bolivia’s national irrigation programs -PRONAR and PRONAREC- in reducing the vulnerability of agricultural communities. We propose two practical indicators to measure vulnerability, and develop an explicit Theory of Change that not only explains how irrigation systems are expected to reduce vulnerability, but also highlights where things might go wrong. We then make a propensity score matched difference-in-differences estimation that compares the change in vulnerability of households in cantons that have benefitted from irrigation projects during the period 2002 to 2012, with the changes in similar households in cantons that have not benefitted from one of the national irrigation programs. The quantitative analysis is complemented by a qualitative analysis based on interviews and focus groups with past and present program officials and program beneficiaries in the highlands, the valleys and the lowlands of Bolivia.<hr/>Usando una combinación de métodos cuantitativos y cualitativos, este estudio evalúa la efectividad de los programas nacionales de riego en Bolivia -PRONAR y PRONAREC-en la reducción de la vulnerabilidad de las comunidades agropecuarias. Proponemos dos indicadores prácticos para medir empíricamente la vulnerabilidad, y desarrollamos una Teoría de Cambio que detalla cómo el riego podría afectar la vulnerabilidad de los hogares agropecuarios. Procedemos a hacer una "propensity score matched difference-in-differences estimation," que compara los cambios en vulnerabilidad entre los hogares en cantones beneficiarios de un programa nacional de riego entre 2002 y 2012 y los hogares similares en cantones que no se han beneficiado de programas de riego. Se complementa el análisis cuantitativo con un análisis cualitativo basado en entrevistas y grupos focales con oficiales actuales y anteriores, así como beneficiarios en el altiplano, los valles y las tierras bajas de Bolivia. <![CDATA[<b>Public expenditure multiplier in Bolivia</b>: <b>a first approach</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo proporciona por primera vez estimaciones empíricas sobre el multiplicador del gasto público de Bolivia, utilizando una metodología de vectores autorregresivos estructurales (SVARs). Al mismo tiempo considera la composición del gasto público según se trate de gasto corriente o gasto de capital. El gasto total sobre el producto provoca un multiplicador imperceptible en el impacto pero que rápidamente pierde soporte estadístico. La misma dinámica muestra el gasto corriente mientras que el gasto de capital tiene un multiplicador muy pequeño y estadísticamente significativo al cabo de 12 trimestres. Sobre el resto de los agregados macroeconómicos los multiplicadores estimados son pequeños y rara vez significativamente distinto de cero.<hr/>This paper provides first empirical estimations about public expenditure multiplier in Bolivia, using a structural vector autoregression methodology (SVARs). At the same time it considers the composition of public expenditure. Total expenditure multiplier is imperceptible on impact but quickly loses statistical support. Current expenditure shows the same dynamic while capital expenditure has a very small and statistically significant multiplier after 12 quarters. On others macroeconomic aggregates, the estimated multipliers are small and rarely significantly different from zero. <![CDATA[<b>The World Productivity Distribution</b>: <b>Convergence and Divergence Patterns in the Postwar Era</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The post-World War II period has seen substantial changes in labor productivity around the world. Motivated by these changes, this article documents four stylized facts about the world productivity distribution. First, there is a large and increasing disparity between its tails. Second, this disparity rapidly increased in the 1980s, slowed down in the next decade, and stabilized in the mid-2000s. Third, overtime, there has been substantial forward and backward mobility of countries and regions. Forth, the upper tail the distribution is more sensitive to improvements in human capital, while the lower tail is more sensitive to improvements in technology. The article concludes pointing out that, at least in the near future, the world productivity distribution may still be characterized by divergence at the bottom, and convergence and overtaking at the top.<hr/>En el periodo de la posguerra se han visto cambios sustanciales en la productividad laboral en el mundo. Este artículo documenta cuatro hechos estilizados sobre la distribución de la productividad mundial. Primero, existe una disparidad enorme y creciente entre las colas de la distribución. Segundo, esta disparidad incrementó rápidamente en la década de 1980, se desaceleró en la siguiente década, y finalmente se estabilizó a mediados de los años 2000. Tercero, existe substancial movilidad de países hacia adelante y hacia atrás. Cuarto, la cola superior es más sensible a mejoras en capital humano, mientras que la cola inferior es más sensible a mejoras en tecnología. El artículo termina señalando que, por lo menos en el futuro más cercano, la distribución-productividad mundial podría seguir siendo caracterizada por divergencia en los países más cercanos a la cola inferior, y convergencia y adelantamiento en los países más cercanos a la cola superior. <![CDATA[<b>MERCOSUR at 20 years of the "Protocol of Ouro Preto"</b>: <b>a balance of its commercial dimension</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo realiza un análisis de la dimensión comercial del MERCOSUR. Para ello se distinguen dos niveles: el de la política comercial implementada por los países miembros en sus relaciones hacia el bloque; y el de los flujos del comercio. A 20 años del Protocolo de Ouro Preto, se argumenta que el MERCOSUR, si bien no ha alcanzado los objetivos de un mercado común, ha logrado cimentar las bases de una interdependencia económica. Se observa que en los últimos diez años, a pesar de que la coordinación de políticas hacia la zona de libre comercio y unión aduanera ha sido endeble, los flujos del comercio intrazona han mantenido una relativa estabilidad. El análisis combina elementos cuantitativos y cualitativos en su diseño de investigación y se apoya en fuentes documentales y estadísticas, que permiten presentar argumentos y evidencia empírica que contrastan con las interpretaciones pesimistas del devenir del bloque regional.<hr/>This paper aims to analyse MERCOSUR’s commercial dimension. For that, it distinguishes two levels: the one of the trade policy implemented by the country members towards the regional block, and the one of the trade flows among MECOSUR. 20 years after the Protocol of Ouro Preto, we argue that although MERCO SUR has not achieved the targets of a common market, it has managed to lay the foundations of an economic interdependence. In the last ten years, even though the coordination of the politics towards the free trade area and the custom union have been weak, the trade flows have maintained a relative stability. The research design combines quantitative and qualitative elements, and it is based in documental and statistic’s resources, that allowto present arguments and empirical evidence that contrast against the pessimistic interpretations of the future of the regional bloc. <![CDATA[<b>Experimental analysis of the Laffer curve and tax evasion in Bolivia</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2074-47062015000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente documento utiliza metodología experimental de campo para investigar el comportamiento de los contribuyentes en el tema de la evasión fiscal en Bolivia. Para tal efecto, se realizan cambios en la estructura de los incentivos a tributar, en las variables ingreso, probabilidad de fiscalización y variaciones en la alícuota impositiva. Los resultados del experimento indican que un factor importante relacionado al comportamiento de la evasión impositiva es la aversión al riesgo, y que el factor más determinante al momento de pagar impuestos es el ingreso de las personas: a mayor ingreso, mayor cumplimiento tributario. También se encontró que a mayor probabilidad de ser fiscalizadas, y más posibilidades de mayores multas, aumenta el cumplimiento en el pago de los impuestos por parte de las personas.<hr/>This document uses experimental field methodology to investigate the behavior of taxpayers on the issue of tax evasion. The aim of making changes in the structure of incentives, such as income, the probability of inspection and variations in the tax rate, is to evaluate the behavior of economic agents when these changes are made. The experiment results indicate that an important factor is the risk aversion in the adoption of tax evasion behavior and the determining factor when paying taxes is the income of individuals: the higher the income, the greater tax compliance. We also found that greater chances of being audited and higher fines, increases compliance in paying taxes.