Scielo RSS <![CDATA[Iuris Tantum Revista Boliviana de Derecho]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=2070-815720160001&lang=pt vol. num. 21 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Difficulties of current subjectivist paradigm of health for its configuration as a universal human right</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza, en primer lugar, las exigencias e implicaciones que conlleva el reconocimiento de la salud como derecho humano, su fundamento y justificación y el modo de garantizarlo jurídicamente como derecho social esencial. En segundo lugar, se aborda el concepto subjetivista de salud a partir de la definición adoptada por la OMS y los problemas que comporta para identificar el contenido esencial del derecho a la salud y la realidad de la atención sanitaria en el primer y tercer mundo.<hr/>The paper analyses, firstly, the requirements and implications derived from the acknowledgment of health as a human right, its foundation and justification and the means to legally guarantee it as an essential social right. Secondly, it is considered the subjective concept of health from the definition adopted by the WHO and the problems thatthis definition raises in order to identify the essential contents of the right to health and the reality of the sanitary attention in the first and the third world. <![CDATA[<b>The orphan of moral damage</b>: <b>case Tabasco, Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo consiste en analizar la evolución que ha tenido la figura del daño moral en México, a partir de sus etapas legislativas y del proceso de despenalización de los delitos contra el honor, para determinar los elementos que han coadyuvado a establecer una orfandad en cuanto a dicha figura, especialmente en el Sureste del país, debido a la falta de procedimientos ágiles y preventivos que permitan tutelar los derechos de la personalidad.<hr/>The purpose of this article is to analyze the evolution that has taken the figure of moral damage in Mexico, from its legislative stages and the process of decriminalization of crimes against honor, to determine the elements that have contributed to establish an orphanage as for the figure, especially in the Southeast of the country, due to lack of agile and preventive procedures to protectthe rights of personality. <![CDATA[<b>Evolution of women's civil rights under Chilean law (1855-2015)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo, se revisa críticamente la evolución de los derechos de la mujer en el Derecho chileno, desde la dictación de su Código Civil (1855), distinguiéndose entre la situación de la mujer soltera frente a la de la mujer casada. El autor reconoce dos grandes etapas de esta evolución, una de ampliación de derechos (1925-1989), gatillada por distintas transformaciones sociales, como la incorporación de la mujer al trabajo, y otra igualatoria de derechos (1989-2013), presionada por los Tratados Internacionales sobre Derechos Humanos, y que actualmente se encuentra en desarrollo, existiendo diversos compromisos pendientes del Estado de Chile en esta materia.<hr/>The present article critically reviews the evolution of women's rights under Chilean law, since the enactment of its Civil Code (1855), distinguishing between the situation of single women compared to that of married women.The author recognizes two major stages of this development, an expansion of rights period (1925-1989), triggered by various social transformations, such as the incorporation of women into the workplace, and an equalizing of rights period (1989-2013), catalyzed by the International Treaties on Human Rights, currently under development, an area in which the Chilean State has several outstanding commitments. <![CDATA[<b>Matrimonial property regimes inthe romanian legal system</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene como objetivo analizar la regulación del fenómeno del régimen económico matrimonial rumano de acuerdo con las disposiciones contenidas en el nuevo Código Civil de 2011, a la vista de la ascendente presencia de sujetos de nacionalidad rumana en España y de que tanto las actuales normas de Derecho internacional privado como las futuras pueden conducir a la aplicación de dicho derecho extranjero por parte del operador jurídico español.<hr/>This article seeks to analyse how Romanian law regulates matrimonial property regimes in its new Civil Code. It takes into account the growing presence of Romanians in Spain and how Private international law rules could provoke the application of Romanian law by Spanish law operators. <![CDATA[<b>The sinister's notification and its duetime, information requirementsand insurance response time for sinister's case</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo de investigación, contiene un análisis sobre la normativa legal para la atención de siniestros en el Código de Comercio Boliviano y leyes que lo modifican, análisis que parte desde el aviso del siniestro, el plazo para el aviso, requerimientos de información al asegurado y plazo de pronunciamiento del seguro; contiene una interpretación sobre el plazo de aviso de siniestro y las salvedades establecidas para el incumplimiento del plazo del aviso.<hr/>This research piece contains a legal background analysis referred to sinister cases within the Bolivian Code of Commerce and related modifying laws. Such analysis departs from sinister's notification trough term to notification, insurance information requirements,to the insurance response time for sinister's case. It also covers an interpretation about the notification term and exceptions established to exceed the notification term. <![CDATA[<b>The deregulation of non-concessional electric cooperatives in Chile: San Pedro de Atacama asa paradigm of reference</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo afrontará el contexto general del sistema eléctrico y su incidencia en casos excepcionales, particularmente con empresas no concesionaras de distribución, poniendo énfasis en un caso referencial de carácter rural, la Cooperativa Eléctrica de San Pedro de Atacama y su desenvolvimiento normativo y fáctico frente a la desregulación.<hr/>This paper will address the general context of the electrical system and its impact in exceptional cases, particularly with non-concessional distribution companies, with an emphasis on a benchmark case of rural character, the Electric Cooperative of San Pedro de Atacama and its factual development policy and against deregulation. <![CDATA[<b>The tax justice in the plural order</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La justicia ha sido objeto de estudio en las ciencias jurídicas desde sus comienzos. La mayoría de los ordenamientos han considerado, a lo largo de la historia, el valor superior de la justicia como uno de los fines del Derecho. Este principio y valor figura en la mayoría de las Cartas Magnas de los distintos Estados así como diversos tratados y convenio internacionales como la Declaración Universal de Derecho Humanos. Nuestra Constitución recoge en su preámbulo que la Nación Española desea establecer la justicia, la libertad y la seguridad y promover el bien de cuantos la integran, y su artículo 3 1 propone un sistema tributario justo como medio para sufragar los gastos públicos. Por lo que resulta de interés comprobar la aplicación del principio de justicia como fin y medio del ordenamiento jurídico tributario español.<hr/>The justice has been studied in the legal sciences since its beginning. Most jurisdictions have considered throughout history, the justice like the higher value and one of the purposes of the law.This principle and his value are included in most Constitutions of the different States and various international treaties and agreements such as the Universal Declaration of Human Rights. Our Constitution stated in its preamble that the Spanish Nation want to establish justice, freedom and security and promote the good of all its members, and article 3 1 proposes a fair tax system as a means to finance public spending. So it is interesting to see the principle of justice like finality and as means of the Spanish tax law. <![CDATA[<b>Self-regulation of electronic commerce in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se analiza, desde la perspectiva del Derecho privado, el sugerente fenómeno de la autorregulación en el ámbito del comercio electrónico. En este sentido, a tal fin, se tiene en consideración la normativa jurídica vigente en Chile. La exposición se inicia tomando como punto de partida los deberes precontractuales de información en los que la autodisciplina desempeña un notable valor. Especialmente significativa resulta la relación que esta materia ostenta con el principio de la buena fe. El núcleo del análisis se dedica, en todo caso, a la autorregulación. A este respecto, se estudian aspectos tan relevantes como los siguientes: concepto y caracteres; presupuestos que los sistemas de autodisciplina deben cumplir; la posible naturaleza jurídica que merecen; y las consecuencias derivadas de la inobservancia<hr/>In this paper it is analyzed, from the perspective of Private Law, the phenomenon of self-regulation in the field of electronic commerce. In this sense, for this purpose, it is taken into consideration the current legal regulations in Chile.The exposition begins by taking as a starting point the pre-contractual information duties in which the self-discipline plays a remarkable value. Particularly significant is the relationship that this subject holds with the principle of good faith.The central analysis is, in any case, the self-regulation. In this regard, important aspects such as the following are discussed: concept and characters; budgets that self-discipline systems must comply; the possible legal status that it deserves; and the consequences of its negligence. <![CDATA[<b>Cybercrime after the reform of the spanish CP march 2015</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el trabajo se realiza un análisis de las novedades y cuestiones más controvertidas de los delitos de intrusismo informático tras la reforma del CP español de marzo de 2015.<hr/>It is performed a study aboutthe latest developments and most controversial issues of cybercrime after the reform of the Spanish CP March 2015 <![CDATA[<b>Banking conflicts with consumers: endemic or common concern?</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo pone de relieve que los conflictos bancarios entre entidades de crédito y sus consumidores son comunes con independencia del sistema bancario. Ello por cuanto ya no cabe concebir al sistema bancario "localmente" sino que debemos hacerlo "globalmente". En la práctica esto queda reflejado en la problemática y conflictividad de algunas políticas de comercialización de las entidades, todas ellas de productos complejos y con graves repercusiones no solo en la economía sino en la sociedad en general. En este artículo se analizan tres grandes conflictos que han tenido lugar en tres sistemas bancarios distintos: España, Reino Unido y Australia. Por ello afirmamos que los conflictos bancarios son un problema, pero un problema común en el mundo globalizado en el que vivimos<hr/>This paper highlights that banking conflicts with customers are common independently from the operating banking system and thus, not exclusive to Spain.We can no longer consider banking systems from a local viewpoint, but rather from a global one. In practice, this is reflected on the controversial commercial policies of complex products, with severe implications not only on the economy but also on the society in general.This paper analyses three relevant problems in three different banking systems: Spain, United Kingdom and Australia, which allows us to state that banking conflicts are indeed a concern, but a shared one within our globalised world. <![CDATA[<b>Enviromental social responsibility. </b><b>Legal analysis of directive 2004/35/CE on enviromental responsability: The polluter pays. </b><b>Differences with corporate social responsibility (CSR)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt : La responsabilidad medioambiental, tras la Directiva 2004/35/CE y la vigente Ley de Responsabilidad Medioambiental, así como el Reglamento que la desarrolla parcialmente, han provisto al ordenamiento jurídico español de un sólido soporte y de unas armas importantes para prevenir, anticipar y reparar las acciones que se producen, produzcan o pudieran producirse contra el medio ambiente. Algo que, quizás, en los otros ámbitos de la RSE no ha sucedido con tanta profundidad y exigencia, quedándose en ocasiones en meras proclamaciones de principios. De hecho, la responsabilidad medioambiental y su profusa regulación son, tanto a nivel europeo como español, el origen de la actual concepción moderna de la responsabilidad social empresarial y de la subsiguiente normativa dictada al respecto en esta última materia<hr/>Environmental responsibility, after Directive 2004/35/EC and the current Law on Environmental Responsibility, as well as Regulation that partially developed it, have provided the Spanish legal system of a solid support and an important weapons to prevent, anticipate and repair actions that produce, occur or might occur against the environment. Something, perhaps, in other areas of RSE has not happened so deep and demanding, sometimes staying on mere proclamations of principle. In fact, environmental responsibility and its profuse regulation are, both at European and Spanish level, the origin of today's modern concept of corporate social responsibility and the subsequent regulations issued about this last matter <![CDATA[<b>"Rebus sic stantibus": a clause notas dangerous. Comment on spanish STS, n° 591/2014, of october 15 (RJ 2014, 6129)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La sentencia de la Sala Primera del Tribunal Supremo de 15 de octubre de 2014 confirma la doctrina de la sentencia de 30 de junio de 2014, en torno a la aplicación normalizada de la cláusula rebus sic stantibus, al considerar la crisis económica como un riesgo imprevisible en un contrato de arrendamiento hotelero; profundizando, además, el estudio de la concreción funcional y aplicativa de la figura, en atención a sus presupuestos y requisitos necesarios<hr/>The decision of the First Chamber of the Supreme Court, of October 15, 2014, confirms the doctrine of the decision of June 30, 2014, regarding the normalized application of the rebus sic stantibus doctrine, taking into account the economic crisis as an unforeseeable risk at a hotel lease contract; further deepening the study of functional and applicative concreteness of the doctrine, according to the requirements necessary for its application <![CDATA[<b>Material limits in the applicative priority of the enterprise collective agreement: coment on stsj of navarra 30 July 2014</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tras la importante reforma de 2012 en materia de negociación colectiva y la modificación de las reglas sobre concurrencia de convenios se cuestiona en la sentencia objeto de comentario el alcance de la preferencia aplicativa del convenio de empresa a partir de los límites materiales de la misma<hr/>After the major reform of 2012 on collective bargaining and changing the rules on concurrence of collective agreements the judgment under review analyses the scope of the applicative priority of the enterprise collective agreement <![CDATA[<b>Collective bargaining and elected representatives. correspondence principleas jurisprudencial limit. coment onjudgment of national court 9 march 2015</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Sentencia que ocupará las siguientes páginas aborda la legalidad de un convenio de empresa suscrito por un delegado de personal pero cuyo ámbito funcional pretende extenderse a la totalidad de la empresa. Impugnado el convenio por una Federación Sindical, la cual pretende que las condiciones de los trabajadores se sigan rigiendo por el convenio sectorial aplicable, la AN estima la pretensión de la parte actora, aplicando el principio de correspondencia.<hr/>The Court ruling that we are analyzing decides the legality of an enterprise agreement signed by an elected representative, but whose functional scope intended to extend to the entire company. Challenged the agreement by Federation ofTrade Unions,which claims that the conditions of workers aregoverned by the applicable sector agreement, this claim is estimated by applying the correspondence principle. <![CDATA[<b>Application of foreign law by the courts to know of a spanish course oftort by accident occurred in road traffic Portugal. comment on SAP Pontevedra (6a) 293/2014, of 16 mai, rec. 959/2012</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo 281.2° LEC (RCL 2000, 34, 962 y RCL 2001, 1892) dispone que "serán objeto de prueba la costumbre y el derecho extranjero... El derecho extranjero deberá ser probado en lo que respecta a su contenido y vigencia, pudiendo valerse el Tribunal de cuantos medios de averiguación estime necesarios para su aplicación". Por lo tanto, la prueba del Derecho extranjero no incumbe en el presente proceso a la parte demandante, sino a la parte demandada que invoca el Derecho extranjero e insta su aplicación al supuesto enjuiciado. Así resulta de reiterada doctrina reflejada en la STS Sala Iª, de 30 de abril de 2008 (RJ 2008,2685), a cuyo tenor "la jurisprudencia ha declarado que quien invoca el Derecho extranjero ha de acreditar en juicio la existencia de la legislación que solicita, la vigencia de la misma y su aplicación al caso litigioso, y la facultad que se concede al juez en el artículo 12.6. II, inciso final (texto hoy derogado por la Ley 1/2000 de 7 de enero) no constituye una obligación". En igual sentido se pronuncia la STS Sala 1ª, de 27 de diciembre de 2006 (RJ 2006, 9907) , que se remite a la de 3 1 de diciembre de 1994 (RJ 1994, 10245) , cuando declara que "la prueba corresponde "a quien invoca el Derecho extranjero", y es lo que cabe leer en múltiples decisiones de esta Sala, como las que se contienen en las Sentencias de 4 de mayo de 1989, 7 de septiembre de 1990 (RJ 1990,6855), 16 de julio de 1991 (RJ 1991,5389), 9 de febrero de 1999 (RJ 1999, 1054), hasta la de 4 de julio de 2006. Pues, de no haberse aportado la prueba de la existencia, contenido y vigencia del Derecho extranjero que se estima aplicable, se produce un vacío jurídico que los Tribunales han de llenar fallando de acuerdo con la ley española".<hr/>Article 281.2° LEC (RCL 2000, 34,962 and RCL 2001, 1892) provides that "will test object custom and foreign law ...The foreign law must be tested with regard to their content and validity, the Court may make use of any means of investigation deems necessary for its implementation".Therefore, the proof of foreign law does not concern in this process to the applicant, but the defendant invoking foreign law and urges its application to cases prosecuted. So is settled doctrine reflected in the STS Chamber 1st ofApril 30,2008 (RJ 2008, 2685), which states that "the Court has declared that the party invoking foreign law must prove in court the existence of legislation requested, the duration thereof and its application to the contentious case, and the power granted to the judge inArticle 12.6. II, final paragraph (text now repealed by Law 1/2000 of January 7) is not an obligation. "Likewise pronounce the STS Chamber 1st of December 27, 2006 (RJ 2006, 9907), which refers to that of December 31,1994 (RJ 1994, 10245), when he states that "the proof is" a who invokes foreign law "and is what you would read in many decisions of this Court, as those contained in the statements of May 4, 1989, September 7, 1990 (RJ 1990, 6855), 16 July 1991 (RJ 1991, 5389), February 9, 1999 (RJ 1999, 1054), until 4 July 2006. Well, of not having proof of the existence, content and validity of foreign law provided that considers applicable, a legal vacuum that the courts have to fill failing according to Spanish law occurs. <![CDATA[<b>The conventionality control: toan intermarican non-positivism?</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo plantea que la doctrina del control de convencionalidad se enmarca dentro del no positivismo jurídico. En tal sentido, analiza críticamente las tensiones que genera con elementos centrales del funcionamiento de los sistemas jurídicos herederos del Derecho positivo-legislado.<hr/>This paper presents that the doctrine of conventionality control is part of non legal positivism. In this sense, critically analyze the tensions generated by central elements of the functioning of the legal heirs of positive law systems - legislated. <![CDATA[<b>The new lex mercatoria</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo, ilustra el surgimiento de una nueva lex mercatoria a nivel global, semejante al derecho de los comerciantes en la Edad Media, diseñada para regular las relaciones empresariales transnacionales, superando la discontinuidad jurídica provocada por las codificaciones de los estados nacionales.<hr/>This work illustrates the emergence of a new lex mercatoria at global level, similar to the merchant law of the MiddleAges, designed to regulate the transnational entrepreneurial relationships, overcoming the legal discontinuity caused by the codifications of the national estates. <![CDATA[<b>Citizenship in international law.the European illusion?</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt De la incepción de la ciudadanía europea, del Tratado de Maastricht, a la fecha, ha pasado de ser un símbolo del federalismo europeo ad exterior, a un verdadero vector generador de derechos para los ciudadanos de cada uno de los Estados miembros. Nos encontramos ante una formulación en progreso, que permite trazar una ciudadanía cívica más allá de la propia nacionalidad, y puede servir como ejemplo para otras Organizaciones regional.<hr/>From inception of European citizenship in the MaastrichtTreaty to date, has gonefrom being a symbol of European federalism to a real vector generating rights for citizens of each of the Member States. We are witnessing a formulation in progress, which allows drawing a civic citizenry beyond one's nationality, and can serve as an example for other regional organizations. <![CDATA[<b>The promotion of gender equalityasa principle of social economy inthe canary cooperatives</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La situación económica actual dificulta las medidas garantistas de sectores sociales especialmente vulnerables; la igualdad de trato de la mujer en el trabajo no se priva de esto.Ahora bien, ello conforma la necesidad imperiosa de insistir en la aplicación de las normas que nuestro legislador ha adoptado. La Ley de Economía Social de 2011,la Ley Canaria de Igualdad entre Mujeres y Hombre de 2010 y el Proyecto de Ley de Sociedades Cooperativas de Canarias de 2014, se manifiestan como instrumentos normativos que agrandan un marco jurídico de garantía ya existente y que persisten en uno de los objetivos de la Economía Social que es la primacía de la persona y del objeto social sobre el capital, en particular la promoción de políticas de integración de género.<hr/>The current economic situation makes the warranty measures vulnerable social sectors,equal treatment of women in the work does not deprive this. However, this forms the imperative to insist on the application of standards that our legislature has adopted.The Social EconomyAct 2011, the Act Canary Equality between Women and Men 2010 and Bill Canary Cooperative Societies 2014 manifest as policy instruments that enlarge a legal framework existing warranty and persist in one of the objectives of the social economy is the primacy of the individual and the social objective over capital, including the promotion of gender mainstreaming policies. <![CDATA[<b>Pablo Dermizaky’s legacyand his contributiontothe bolivian constitutionalism (posthumous honoring)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2070-81572016000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio bio-bibliográfico, pretende realizar un bosquejo general acerca de la vida, obra y pensamiento del eminente constitucionalista boliviano Dr. Pablo Dermizaky Peredo(f), describiendo algunos de sus rasgos biográficos más importantes, y desarrollando a su vez, una revisión bibliográfica de sus principales obras, con la finalidad de destacar: su loable labor académica de enseñanza del Derecho Constitucional, su indispensable contribución en la consolidación del primer Tribunal Constitucional en Bolivia, y su extraordinario aporte al desarrollo del constitucionalismo boliviano.<hr/>The present bio-bibliographical study, it tries to realize a general sketch brings over of the life, work and thought of the eminent Bolivian constitutionalist Dr. Pablo Dermizaky Peredo, describing some of his more important biographical features, and developing in turn, a bibliographical review of his principal works, with the purpose of standing out: his coomendable academic labor of education of the Constitutional law, his indispensable contribution in the consolidation of the first Constitutional Court in Bolivia, and his extraordinary contribution to the development of the Bolivian constitutionalism.