Scielo RSS <![CDATA[Revista Integra Educativa]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=1997-404320140001&lang=en vol. 7 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <![CDATA[<b>La transformación y la formación de maestros</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Training of trainers: contradictions of teacher professionalization</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación docente es un factor imprescindible, entre varios otros que permiten el funcionamiento del sistema educativo. No obstante, su relativa articulación actual es de muy reciente cuño, y aun su reconocimiento social no acaba de desembarazarse de la idea decimonónica que hace de la pedagogía mera enseñanza, al margen de cualquier otro aspecto. La revisión crítica del concepto permitiría superar las distinciones puramente instrumentales; abriría la posibilidad de maduración intelectual de los docentes; renovaría eficazmente su inserción y prestigio sociales, y haría un frente a las políticas hegemónicas mundiales que pretenden dar un cauce único y homogéneo a los sistemas educativos de los países latinoamericanos.<hr/>ABSTRACT Teacher's training is an essential factor, among others, for the educational system's operation. Nevertheless, its relative current articulation is very recent and even its social acknowledgement is still tied to the Nineteenth century idea that conceives pedagogy as the mere teaching, aside from any other issue. A critical review of the concept should help to overcome the purely instrumental distinctions; to open the possibilities for teachers' intellectual maturing; to effectively renew their social prestige and insertion, and would allow to constitute an opposition against world dominating policies which attempt to provide a sole and homogeneous direction for Latin American countries' educational systems <![CDATA[<b>New guidelines for teacher training and continued formation</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación docente, en todos sus ámbitos y manifestaciones, es seguramente, uno de los componentes pedagógicos y curriculares más significativos en el campo de la educación. El/la docente constituye la columna vertebral de la práctica educativa en cualquier sociedad y sistema educativo, puesto que en él/ ella recae la máxima responsabilidad del desarrollo integral del sujeto, el mayor énfasis con respecto a los procesos de enculturación y socialización de las personas en las actuales sociedades modernas, pero esencialmente en el compromiso de contribuir significativamente a la formación general básica, intradisciplinaria, interdisciplinaria, metódica, investigativa, científica, ética, política, efectiva y práctica de los/as niños/as, jóvenes, adolescentes y adultos en general. Esta alta e importantísima tarea y responsabilidad requiere, sin lugar a dudas, de una excelente formación y capacitación inicial, continua, permanente y en los múltiples campos relacionados directa e indirectamente con la educación, las disciplinas, específicas y referenciales, la pedagogía y la didáctica. El presente trabajo pretende suministrar algunas ideas, a partir de nuestras experiencias concretas de la práctica y la investigación vinculada con la formación docente.<hr/>ABSTRACT Teacher training, in the broad spectrum of its aspects, certainly is one of the most important pedagogical and curricular components in the field of education. Teachers are the pillar of the education praxis in any society and educational system as they take on the responsibility for the integral development of the subject, including processes of enculturation and socialization of the person in modern societies. Moreover, they also commit themselves to contribute in a significant way to education in all its manifestations, including the basic, intradisciplinary, interdisciplinary, methodical, investigative, scientific, ethical, political, effective and practical education for children, youths, teenagers and adults. This significant task and responsibility requires, without doubt, an excellent formation and ongoing, permanent training that is directly related to education, the specific and referential disciplines, pedagogy and didactics. Based on our concrete experiences in the praxis and the research about teacher training, this article will suggest some ideas about the topic in question. <![CDATA[<b>Community pedagogy and indigenous community teachers</b> <b>A chapter to include in the history of teacher education in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Después de veinte años de promulgación de la ley general de educación en Colombia, reconocemos el declive de muchos de los principios y aspiraciones políticas y pedagógicas contenidas en su marco normativo. Abel Rodríguez ha denominado a este proceso la "contrareforma" para explicar la manera como sistemáticamente fue saboteada la educación como derecho para localizarla en el terreno de la economía de mercado. En este contexto de tensiones y luchas por la educación hemos asistido al debilitamiento de la formación docente y la enajenación de la condición intelectual del maestro y la maestra colombian@s. Este artículo plantea una reflexión en torno a los procesos pedagógicos, intelectuales y políticos de maestros y maestras de las Otras educaciones, que acontecen en el marco de las luchas del movimiento indígena por la autonomía de la educación que tiene lugar en sus comunidades y territorios, y en el caso de las acciones afrodescendientes para obtener el reconocimiento positivo de sus culturas en la enseñanza de la historia escolar y contrarrestar el fenómeno del racismo. En ambos casos, se trata de un movimiento que a lo largo de cuatro décadas de experiencias educadoras comunitarias y propuestas de reforma curricular, ha creado alternativas a la escolarización oficial<hr/>ABSTRACT After twenty years of enactment of the General Law of Education in Colombia, we recognize the decline of many of the principles and policies and educational aspirations contained in its regulatory framework. Abel Rodriguez has called this process the "Counter-Reformation" to explain how it was systematically sabotaged education as a right to locate in the field of market economy. In this context of tensions and struggles for education we have witnessed the weakening of teacher education and the alienation of the intellectual condition of the teacher and teachers Colombians. This article is a reflection on pedagogical processes, intellectual and political resistance from teachers of other educations that occur in the context of the struggles of indigenous to achieve autonomy in directing the education that takes place in their communities and territories. It is a movement that over four decades of experience and ethnic community educators, has created alternatives to formal schooling. <![CDATA[<b>Teacher education as ideological axis of education policies</b> <b>Lifelong learning vs. Continuing training</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente texto entrega una visión interesante para debatir acerca de cómo abordar el desarrollo profesional de los maestros, haciendo una importante distinción entre lo que debiera ser una formación permanente, contrapuesta a lo que en los últimos tiempos se ha impuesto como "capacitación continua". La autora hace esta reflexión a partir de lo que ha sido la formación docente en su país, Uruguay.<hr/>ABSTRACT This paper argues an interesting point of view to discuss how to approach the professional development of teachers, making an important distinction between what should be a lifelong learning opposed to what in recent times has emerged as "continuing training". She makes this reflection from what has been teacher education in her country, Uruguay. <![CDATA[<b>The mathematics teacher training: towards a theory of practical</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la formación de docentes en el ámbito de la matemática, inicialmente se presentan los avances en la investigación a nivel internacional y los espacios académicos de debate y divulgación; así también, desarrolla tres perspectivas de trabajo de lo que implicaría "mejorar la educación matemática". El autor plantea que sin una teoría de la práctica educativa en el aula, una teoría de los procesos interacciónales entre estudiantes, profesores y matemáticas, no se perfila ningún recurso para salir del callejón sin salida. Sin que los profesores de matemáticas entiendan mejor lo que pasa en sus aulas, cada reforma normativa se encontrará con el mismo obstáculo: no tienen efectos más que en la superficie de lo que es enseñar y aprender. Un mejoramiento substancial de las prácticas educativas en la clase de matemáticas presupone que los profesores desarrollen conocimientos explícitos sobre los procesos educacionales en marcha; es decir, una formación docente que tenga nexos firmes con ambos lados: con lo práctico y con lo teórico.<hr/>ABSTRACT The paper focuses on teacher training in the area of mathematics, initially presents advances in international research, debates and spreading academic; well, develops three work perspectives than they would "improve mathematics education." The author argues that without a theory of educational practice in the classroom, a theory of the interactional processes between students, teachers and mathematics, no resource is projected to exit the impasse. Without math teachers that understand what happens in their classrooms, each legislative reform will encounter the same obstacle: it has only effects on surface of teach and learn. A substantial improvement of educational practices in math class presupposes that teachers develop explicit knowledge about educational processes in place. Teacher training that has strong ties to both sides: with the practical and the theoretical. <![CDATA[<b>Crisis of rationalizing process the body and the genre from the Physical Education</b><b> </b><b>practices</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo pretende describir el origen (fines del siglo XIX) del proceso de disciplinamiento corporal del género que se llevó a cabo en las instituciones educativas primarias de Argentina, a través de la asignatura escolar conocida como Educación Física. Dicha asignatura delimito las relaciones masculinas y femeninas por medio de la cosmovisión racionalista del cuerpo (similitud a una máquina, sujeto a la medición, al cálculo de la práctica corporal) justificando a través de los movimientos corporales, la dicotomía social varón (fuerte, resistente, enérgico, dinámico) por contraste a la mujer (débil, frágil, pasiva, recatada). Las normas curriculares y las prácticas corporales fueron los mecanismos o las técnicas de estructuración corporal con que se construyó el universo kinésico de los/as niños/as, mecanismos presentes, vestigios históricos que aún perduran pero expresados de una manera cambiante poniendo en evidencia la crisis de la mirada racional del género.<hr/>This article describes the origin (late nineteenth century) the process of disciplining the body and the genre that took place in Argentina's primary educational institutions, through the school subject called Physical Education. This subject delimit male and female reactions by rationalist worldview of the body (similar to a machine, subject to measurement, calculation of body practice) justifying through body movements, the social dichotomy male (strong, resilient , energetic, dynamic) contrast to the woman (weak, fragile, passive, demure). Curricular standards and practices were bodily mechanisms or techniques with the body structure of the universe kinesic / as children / as mechanisms present, historical vestiges that still remain but expressed in a way changing built highlighting the crisis rational viewof gender. <![CDATA[<b>Comparative analysis of the Educational </b><b>Systems of Bolivia, Colombia, Cuba, Mexico, </b><b>Nicaragua and Venezuela</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En América Latina y el Caribe existen países que se encuentran llevando a cabo procesos de transformación estructurales en los ámbitos económicos, políticos y sociales que están incidiendo de manera fundamental en las políticas y prácticas educativas, transformaciones educacionales que sin duda trascenderán alrededor de las nuevas sociedades que se quiere construir. En el marco de la investigación comparada, el presente trabajo muestra las principales características los sistemas educativos de Bolivia, Colombia, Cuba, México, Nicaragua y Venezuela. Dividimos el análisis en dos apartados: el primer apartado, al que llamamos "Contextos educativas", si bien es una síntesis apretada de los sistemas educativos, se hace un esfuerzo de mostrar la correspondencia que existe entre estos proyectos de nación y el papel que tiene la educación para responder a los intereses nacionales o bien a los intereses impuestos. En el segundo apartado, "Perspectivas comparativas", se realiza el estudio comparado de los contextos educativos en un esfuerzo de identificar similitudes y las tendencias educativas de estos seis países.<hr/>In Latin America and the Caribbean, there are countries that are undertaking structural transformation processes in the economic, political and social environments that are making an important contribution in education policies and practices, educational transformations that certainly transcend societies around new they want to build. In the context of comparative research, this paper shows the main features of education systems Bolivia, Colombia, Cuba, Mexico, Nicaragua and Venezuela. We divide the analysis into two sections: the first section, which we call "Educational Contexts", although it is a brief summary of educational systems, an effort to show the correspondence between these projects and the role that nation has done education to respond to the national interest. In the second section, "Comparative Perspectives", the comparative study of educational contexts in an effort to identify similarities and educational trends in these six countries is made. <![CDATA[<b>El desarrollo de la cultura histórica en la formación pedagógica inicial. </b><b>Un fin</b> <b>alcanzable</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El desarrollo de la cultura histórica es un componente esencial en la formación humana. Aporta un sistema de conocimientos, valores, modos de actuación, formas de pensar, transmitidos de generación en generación y que llegan a través de la educación para moldear un ideal de ser humano en correspondencia con las necesidades histórico-sociales. En el presente artículo los autores exponen un resultado parcial del proyecto de investigación "El empleo de la obra martiana en el proceso de formación humana del profesional de la educación" con el objetivo de fundamentar el desarrollo de la cultura histórica en la formación pedagógica inicial.<hr/>The development of historical culture is an essential component in the human formation. Provides a system of knowledge, values, ways of action, ways of thinking, passed down from generation to generation and reach through education to shape an ideal man in correspondence with the historical and social needs. In this paper the authors present a partial result of the research project "The use ofMarti's workin the process of human formation of professional education" in order to inform the development of historical culture in initial teacher training. <![CDATA[<b>Water and self-build sanitation in La Paz</b><b> </b><b>(Bolivia)</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo se reflexionan las diversas acciones y el proceso transitado para garantizar el suministro de agua y el tratamiento de los efluentes líquidos resultantes del uso del agua a través de infraestructura hidráulica; cuya construcción, operación y mantenimiento depende fundamentalmente de las organizaciones surgidas de los mismos vecinos de los barrios autoconstruidos de las laderas de la ciudad de La Paz, en particular de la ladera Oeste de esta ciudad. Para tal efecto, nuestros esfuerzos se orientan a responder la siguiente pregunta, ¿Qué factores rodean la dinámica de la organización social de agua potable y saneamiento básico en los barrios pobres con infraestructura hidráulica autoconstruida en la ciudad de La Paz? Con tal propósito, se analiza la intervención de múltiples actores sociales en este espacio urbano no planificado, fundamentalmente las "acciones colectivas" de los vecinos como parte de una "gestión de la penuria" para solucionar el abastecimiento de agua y saneamiento y además para hacer frente a la topografía peculiar de las laderas.<hr/>In this paper the various actions reflect and process undertaken to ensure water supply and treatment of liquid effluents resulting from the use of water through water infrastructure; whose construction, operation and maintenance of the organizations depends mainly arising from the neighbors of the self-constructed hillside neighborhoods of the city of La Paz, in particular the West si de of the city. To this purpose our efforts are directed to answer the question: What factors surrounding the dynamics of the social organization of safe water and basic sanitation in poor neighborhoods with self-constructed water infrastructure in the city of La Paz? To this end, the involvement of multiple social actors in this unplanned urban space, mainly the "collective action" neighbors as part of a "shortage management" is analyzed to solve the water supply and sanitation and also to make given the unique topography of the hillside. <![CDATA[<b>The education role and intercultural practices</b><b> </b><b>as instrument of resistance and claim for the</b><b> </b><b>social construction</b> <b>The indigenous issue</b>: <b>between "who we are" and that "we could not be"</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los contenidos de este escrito se organizan en dos partes: la primera abordará lo indio/indígena y su interpretación en el contexto latinoamericano, tomando los casos de Bolivia y México, puntualizando las características de la herencia colonial, el desarrollo del colonialismo interno, la influencia del liberalismo/positivismo en la concepción de la "otredad". Esta primera parte permitirá identificar la interiorización en negativo de lo indio/indígena. La segunda parte del trabajo se orientará principalmente al rol desempeñado por la educación (influencia del positivismo) desde los estados de Bolivia y México, para luego presentar la práctica educativa y la interculturalidad como instrumentos de emancipación social. Ya en las conclusiones pretendo identificar aquello que "somos" y aquello que "no pudimos ser" develando el "problema" de lo indio y lo indígena desde nuestras sociedades latinoamericanas.<hr/>The contents of this paper is organized into two parts: the first will address the Indian / indigenous and its interpretation in the Latin American context, taking the cases of Bolivia and Mexico, specifying the characteristics of the colonial heritage, development of internal colonialism, the influence liberalism / positivism in the conception of "otherness." This first part will identify the internalization of negative things Indian / indigenous. The second part of the work will be targeted mainly to the role played by education (influence of positivism) from the states of Mexico and Bolivia, and present educational practice and multiculturalism as instruments of social emancipati on. Already in the conclusions I intend to identify what "we" and what "could not be" revealing the "problem" of Indian and indigenous from our Latin American societies. <![CDATA[<b>Social responsibility of doctoral programs</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda los aspectos sociales, epistemológicos, educativos, económicos, políticos y éticos del significado de la Responsabilidad Social Universitaria, luego determina su implicancia y alcances ante la sociedad, los sectores productivos y el Estado, su vigencia en la Universidad Pública Autónoma boliviana y los programas de doctorado que oferta. Con este fin, se planteó la siguiente cuestión: ¿Qué es la responsabilidad social de los programas de doctorado de la Universidad Pública Autónoma boliviana desde una visión académica respecto al Estado, los sectores productivos y la sociedad civil?<hr/>This article discusses the epistemological, educational, economic, political and ethical aspects of University Social Responsibility, then determines its scope and implications to society, the productive sectors and the state, its validity in the Bolivian Public Autonomous University and programs PhD offer. To this end, the following question is answered: What is the social responsibility of the doctoral programs of the Bolivian Public Autonomous University from an academic perspective to the State, the productive sectors and civil society?