Scielo RSS <![CDATA[Revista Perspectivas]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=1994-373320230002&lang=pt vol. num. 52 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Organizational Leadership in Times of Pandemic and Post Pandemic: An Exploratory Analysis]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El liderazgo ha sido estudiado desde hace mucho tiempo logrando desarrollarse diferentes teorías y conceptos. Ante la crisis sanitaria mundial provocada por COVID 19 y sus efectos posteriores, varios académicos y estudiosos han tratado de identificar las prácticas de las teorías, enfoques y estilos de liderazgo, que han estado presentes durante la pandemia y aún permanecen, siendo uno de los tipos de liderazgo más practicado el liderazgo adaptativo que permite a las organizaciones responder y progresar ante una determinada crisis brindando cierta tranquilidad a sus miembros de la organización, exige que los lideres ejecutivos de dichas organizaciones aprendan competencias nuevas y sean más humanos y solidarios con su comunidad. El objetivo del presente trabajo fue identificar el tipo de liderazgo más estudiado y practicado en tiempos de pandemia y posterior a ella por las organizaciones a nivel mundial. CLASIFICACIÓN JEL: Z1, Z2.<hr/>Abstract Leadership has been studied for a long time, managing to develop different theories and concepts. Faced with the global health crisis caused by COVID 19 and its subsequent effects, several academics and scholars have tried to identify the practices of leadership theories, approaches and styles that have been present during the pandemic and still remain, being one of the types of leadership more practiced adaptive leadership that allows organizations to respond and progress in the face of a certain crisis, providing some peace of mind to its members of the organization, requires that the executive leaders of these organizations learn new skills and be more humane and supportive of their community. The objective of this work was to identify the type of leadership most studied and practiced in times of pandemic and after it by organizations worldwide. JEL CLASSIFICATION: Z1, Z2. <![CDATA[Relations of endogeneity and cointegration between tax collection, gross domestic product and gross private sector investment in Ecuador 2000-2021]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de la investigación estuvo orientado a determinar las relaciones de endogeneidad y cointegración entre la recaudación tributaria, producto interno bruto e inversión bruta del sector privado en el Ecuador durante el período 2000-2021. El estudio se desarrolló dentro del enfoque epistemológico cuantitativo, específicamente el paradigma positivista. La investigación de tipo descriptiva-correlacional, se apoyó de un diseño documental, longitudinal, retrospectivo o histórico. Se utilizó como fuente de datos, documentos con información económica de los entes especializados y autorizados por el Banco Central, en el período 2000-2021. Para el desarrollo de los modelos econométricos VAR y VECM, se trabajó con datos trimestrales nominales desestacionalizados del Servicio de Renta Interna en el caso de la variable recaudación total, Banco Central del Ecuador para las variables producto interno bruto e inversión bruta del sector privado. Sumado a ello, se desarrollaron una serie de pruebas que permitieron validar los diferentes modelos econométricos. Se determinó que existe una relación de largo plazo entre la recaudación tributaria, el producto interno bruto e inversión bruta del sector privado en el Ecuador, durante el período comprendido entre 2000 a 2021. Por otra parte, se determinaron un total de 30 vectores de cointegración, evidenciando que existe una relación de largo plazo y de equilibrio entre la recaudación tributaria, el producto interno bruto e inversión bruta del sector privado en el Ecuador en el período de estudio. CLASIFICACIÓN JEL: A1, A19.<hr/>Abstract The objective of the research was oriented to determine the relationships of focus and cointegration between tax collection, gross domestic product and gross investment of the private sector in Ecuador during the period 2000-2021. The study was developed within the quantitative epistemological approach, specifically the positivist paradigm. The descriptive-correlational research was supported by a documentary, longitudinal, retrospective or historical design. Documents with economic information from specialized entities authorized by the Central Bank, in the period 2000-2021, were used as data sources. For the development of the VAR and VECM econometric models, we worked with seasonally adjusted nominal quarterly data from the Internal Revenue Services in the case of the total collection variable, Central Bank of Ecuador for the variables gross domestic product and gross investment of the private sector. In addition to this, a series of tests were developed to validate the different econometric models. It was determined that there is a long-term relationship between tax collection, gross domestic product and gross investment of the private sector in Ecuador, during the period between 2000 and 2021. On the other hand, a total of 30 cointegration vectors were determined. , evidencing that there is a long-term and equilibrium relationship between tax collection, gross domestic product and gross investment of the private sector in Ecuador in the study period. JEL CLASSIFICATION: A1, A19. <![CDATA[Official Development Assistance (ODA): Lessons for the new postpandemic and impoverishment context]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La crisis derivada del COVID-19 desafía a los países y a su política de relaciones internacionales, pues la superación de ella exige la articulación de organismos multilaterales y estados, a fin de enfrentar sus consecuencias, donde la Ayuda Oficial al Desarrollo (AOD) se convierte en una alternativa viable para enfrentarla. Este trabajo desarrolla una revisión crítica de la evolución de la AOD, focalizando en las recomendaciones levantadas durante los últimos 20 años y cómo, a partir de la pandemia, los organismos internacionales han debido ajustarse a las nuevas condiciones que afecta a la mayoría de los países en desarrollo. Las conclusiones enfatizan en dos aspectos. Primero, el rol que deben jugar los países receptores direccionando sus ayudas. Segundo, la necesidad de integralidad de las iniciativas financiadas, que conlleva un cambio en los criterios de asignación de recursos por parte de los donantes, migrando desde la focalización hacia una mirada transversal. CLASIFICACIÓN JEL: O2, O20.<hr/>Abstract The crisis derived from COVID-19 challenges countries and their international relations policy, since overcoming it requires the articulation of multilateral organizations and states, in order to face its consequences, where Official Development Assistance (ODA) becomes a viable alternative to face it. This paper develops a critical review of the evolution of ODA, focusing on the recommendations made during the last 20 years and how, since the pandemic, international organizations have had to adjust to the new conditions affecting most developing countries. The conclusions emphasize two aspects. First, the role that recipient countries should play in directing their aid. Second, the need for integrality of the initiatives financed, which entails a change in the criteria for allocating resources by donors, migrating from targeting to a transversal view. JEL CLASSIFICATION: O2, O20. <![CDATA[Adoption of the use of mobile banking in the city of Cochabamba.]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La banca móvil en los últimos años ha tenido un crecimiento convirtiéndose en un canal bancario permitiendo a los clientes realizar transacciones mediante dispositivos móviles las 24 horas al día durante los siete días de la semana, proporcionando a los clientes un servicio más accesible y rápido. El objetivo de la presente investigación es aplicar un modelo que cuente con niveles de fiabilidad aceptables que permita identificar las variables de adopción del uso de la banca móvil, para ello se utilizó el modelo de la teoría unificada de adopción y uso de tecnología 2, que fue establecida de manera teórica y original por Venkatesh (2012). El modelo se testeo utilizando la información recolectada mediante una encuesta a través de Google Forms, aplicando el modelo de ecuaciones estructurales (PLS-SEM). a fin de clarificar qué factores determinan el uso y adopción de la banca móvil por parte del usuario bancario. Los resultados demuestran que las variables condiciones facilitadoras, hábito, influencia social y motivación hedónica influyen en la intención de uso, pero el hábito y la intención de uso influyen en el comportamiento de uso. CLASIFICACIÓN JEL: M2, M3, M31.<hr/>Abstract Mobile banking in recent years has grown, becoming a banking channel allowing customers to carry out transactions through mobile devices 24 hours a day, seven days a week, providing customers with a more accessible and faster service. The objective of the present investigation is to apply a model that has acceptable levels of reliability that allows identifying the adoption variables of the use of mobile banking, for which the model of the unified theory of adoption and use of technology 2 was used, which was established in a theoretical and original way by Venkatesh (2012). The model was tested using the information collected through a survey through Google Forms, applying the structural equation model (PLS-SEM). in order to clarify what factors determine the use and adoption of mobile banking by the banking user. The results show that the variables facilitating conditions, habit, social influence and hedonic motivation influence the intention to use, but the habit and the intention to use influence the behavior of use. CLASSIFICATION JEL: M2, M3, M31. <![CDATA[Does the Fiscal Deficit Deteriorate the Real Exchange Rate? Evidence through an EGDE model for Argentina]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332023000200111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Acorde a los marcos teóricos estándar, como los modelos de Ciclos Reales (RBC) o las Teorías Neokeynesianas, el tipo de cambio real debería apreciarse en respuesta a un aumento en el gasto público. Sin embargo, la literatura empírica encuentra resultados mixtos. Ofrecemos una respuesta a este enigma analizando el impacto del déficit fiscal según su composición en el tipo de cambio real. Utilizando un modelo de equilibrio general dinámico y estocástico con gobierno y sector externo, cuantificamos el impacto diferencial sobre el tipo de cambio real generado por diversas fuentes de déficit fiscal: un aumento en el gasto destinado a consumo público, aumento de la inversión pública y reducción de impuestos. Calibramos y simulamos el modelo para Argentina y encontramos que el déficit fiscal originado en la reducción de impuestos mejora el tipo de cambio real mientras que el generado por un aumento del gasto deteriora el tipo de cambio real. En particular, este deterioro es más significativo cuando el gasto se destina al consumo público que cuando se destina a la inversión pública. Argumentamos que cuantificar estos efectos diferentes sobre el tipo de cambio dentro de un marco de equilibrio general estocástico dinámico es un ejercicio esencial de economía política para economías emergentes altamente dolarizadas que exhiben un mayor pass-through. CLASIFICACIÓN JEL: E32, E61, H62.<hr/>Abstract According to standard theoretical frameworks, such as Real Cycles (RBC) models or NeoKeynesian Theories, the real exchange rate should appreciate in response to an increase in public spending. However, the empirical literature finds mixed results. We offer an answer to this enigma by analyzing the impact of the fiscal deficit according to its composition on the real exchange rate. Using a dynamic and stochastic general equilibrium model with the government and the external sector, we quantify the differential impact on the real exchange rate generated by various sources of fiscal deficit: an increase in spending destined for public consumption, an increase in public investment and a reduction of taxes. We calibrate and simulate the model for Argentina and find that the fiscal deficit generated by tax reduction improves the real exchange rate while that generated by an increase in spending deteriorates the real exchange rate. This deterioration is more significant when spending is allocated to public consumption than when it is allocated to public investment. We argue that quantifying these different effects on the exchange rate within a dynamic stochastic general equilibrium framework is an essential political economy exercise for highly dollarized emerging economies that exhibit greater pass-through. JEL CLASSIFICATION: E32, E61, H62.