Scielo RSS <![CDATA[Tinkazos]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=1990-745120110002&lang=en vol. 14 num. 30 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <![CDATA[<b>DiscussionForum Economic and institutionalfactors and theirinfluenceonweaknational and regional development</b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Seis investigaciones promovidas por el PIEB aportan con información y datos al conocimiento de los factores económicos e institucionales que incidieron en desarrollo de Bolivia en las últimas dos décadas. Los resultados de estos estudios y sus propuestas de escenarios de políticas son el referente de un diálogo entre especialistas al que se suman dos artículos. Con esta información,T’inkazosbusca contribuir al análisis y debate sobre un tema estratégico para el país, desde una perspectiva macro e integral.<hr/>Sixresearchstudiessponsoredby PIEB contributeinformation and data toenhanceknowledge of theeconomic and institutionalfactorsthathaveinfluenceddevelopment in Bolivia in thelasttwodecades. Theresults of thesestudies and theirproposedpolicyscenarios are thesubject of a dialogue betweenspecialists, followedbytwoadditionalarticles. Withthisinformation,T’inkazosseekstocontributetotheanalysis and debate aboutanissuethatisstrategicforthe country, from a comprehensive macro perspective. <![CDATA[<b><i>D</i></b><b><i>oes investment really matter?</i></b>: <b><i>Adequacy and effectiveness of investment in Bolivia</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La inversión pública puede incentivar desplazamientos hacia adentro o hacia afuera dependiendo su grado de influencia a nivel sectorial. La presunción del desplazamiento hacia adentro corresponde al caso positivo en donde los aumentos de inversión pública producen incentivos para que también se aumente la inversión privada. Ello ocurrirá en la medida que existan complementariedades entre inversión pública e inversión privada. La investigación ha identificado que ha existido “desencuentro” entre la inversión pública y privada en Bolivia.<hr/>Public investment can encourage inward or outward displacements, depending on its degree of influence at the sector level. The presumption of inward displacement corresponds to the positive case where increased public investment produces incentives that also lead to an increase in private investment. This will happen when there are complementarities between public investment and private investment. The research has identified that there has been a "disconnect" between public and private investment in Bolivia. <![CDATA[<b><i>The forgotten agenda of productive transformation</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bolivia pudo registrar un crecimiento mayor en los últimos 20 años debido al importante ahorro nacional respecto a la inversión. ¿Por qué no se dio este crecimiento? Por baja inversión, productividad estancada, diversificación en retroceso e inserción extractivista. Se requiere una agenda que densifique eslabonamientos, desmonte barreras, disminuya costos de transacción, promueva aprendizaje e innovación, atienda oportunidades del mercado y desarrolle entornos favorables al emprendimiento.<hr/>Bolivia could have recorded higher growth rates in the last 20 years due to the significant increase in national savings in comparison to investment. Why did this growth not take place? The reasons are low investment, stagnant productivity, diversification in retreat and the preponderance of the extractive industries. What is needed is an agenda to intensify clustering, remove barriers, reduce transaction costs, promote learning and innovation, respond to market opportunities and develop a favourable environment for enterprise. <![CDATA[<b><i>Bolivian NGOs:</i></b>: <b><i>Analysis of theirevolution and financialcharacteristics</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En base a los datos de 160 Organizaciones No Gubernamentales de Bolivia, el autor realiza un análisis pormenorizado de la evolución y dimensión económica de estas entidades privadas y no lucrativas, contrastándolas con el contexto político, económico y social desde los años 1980 y con las teorías desarrolladas al respecto tanto en Bolivia como a nivel internacional.<hr/>Drawing on data from 160 Non-Governmental Organisations in Bolivia, the author makes a detailed analysis of the evolution and financial characteristics of these private, non-profit entities, against the background of the political, economic and social context since the 1980s and making a comparison with the theories developed about NGOs, both in Bolivia and internationally. <![CDATA[<b><i>19 days and 500 nights in politics in Potosí</i></b>: <b><i>Identitydevices, social fissures and regional movements, 2005-2010</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir del análisis de un conflicto regional de 19 días que se presentó en el departamento de Potosí entre los meses de julio y agosto de 2010, el autor reflexiona en torno a la identidad colectiva y los sujetos colectivos que interpela y moviliza. Así muestra que si bien la movilización es capaz de generar cohesión social, también puede ocultar las profundas fisuras sociales, postergando una discusión seria que replantee los problemas por los que atraviesa el departamento de Potosí, uno de los más pobres de Bolivia.<hr/>Basedontheanalysis of a 19-day regional conflictthattook place in thedepartment of Potosí in July and August 2010, theauthorreflectsongroupidentity and thecollectivesubjectsit appeals to and mobilises, showingthatalthoughmobilisationiscapable of generating social cohesion, itmayalsoconcealprofound social fissures, thuspostponing a seriousdiscussiontorethinktheproblemsexperiencedbythedepartment of Potosí, one of thepoorestregions of Bolivia. <![CDATA[<b><i>TowardsIntraculturalEducation amongIndigenousPeoples in Bolivia</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Ley de Educación Avelino Siñani-Elizardo Pérez crea el Sistema Educativo Plurinacional donde la educación intracultural es una de sus bases fundamentales. La educación intracultural cuestiona la universalidad de los conocimientos y demanda su descolonización. La construcción de una educación intracultural en la escuela debe tener como base las finalidades, objetivos, métodos, contenidos y otros caracteres de la educación comunitaria indígena originaria campesina no formal.<hr/>The “Avelino Siñani-Elizardo Pérez” LawonEducationcreatedthePlurinationalEducationSystem, in whichintraculturaleducationisone of the fundamental components. Intraculturaleducationquestionstheuniversality of knowledge and demandsitsdecolonisation. Thedevelopment of intraculturaleducation in schoolsshould be basedonthepurposes, objectives, methods, content and othercharacteristics of non-formal indigenous and rural communityeducation. <![CDATA[<b><i>Inclusive programmes:</i></b>: <b><i>thechallenge of equity in accesstouniversityeducation in Chile</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>Views of…</i></b>: <b><i>Ciencia y Cultura, theBolivian Catholic Universityjournal</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>From assessments to proposals</i></b>: <b><i>Multiple views of the state, institutionality and citizenship</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>Quinua and theneedfor agro-environmentalresearch</i></b><b><i> </i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<i>Guillermo Francovich</i>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>Educations and transformations:</i></b>: <b><i>Publiceducation and teaching cultures in Bolivia, 1899-2010</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>Social conflicts in LatinAmerica </i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion. <![CDATA[<b><i>Thecity of cholos.</i></b>: <b><i>Mestizaje and coloniality in Bolivia in the 19th and 20th centuries</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-74512011000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis del sistema educativo chileno en general, y del universitario en particular, se ha manifestado en movilizaciones estudiantiles con alta aceptación que pusieron en la mesa del debate público temas como el de equidad. Este artículo brinda información sobre la implementación y el impacto de programas inclusivos que se desarrollan actualmente en tres universidades de Chile, cuya experiencia, fortalezas y debilidades, bien pueden servir a otros países de la región.<hr/>The crisis in theChileaneducationsystem in general, and universityeducation in particular, has beenmademanifest in studentprotestswith a highlevel of popular support, whichhave placed issuessuch as equityonthe agenda forpublic debate. Thisarticleprovidesinformationabouttheimplementation and impact of inclusive programmesthat are currentlybeingtaken forward in threeChileanuniversities, theexperiences, strengths and weaknesses of whichcouldwell be usefultoothercountries in theregion.