Scielo RSS <![CDATA[Punto Cero]]> http://www.scielo.org.bo/rss.php?pid=1815-027620200001&lang=pt vol. 25 num. 40 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.bo/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.bo <link>http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b><i>The Virtual Communities of the Ecuadorian Quichua</i></b>: <b><i>Revaluing the Language in an appropriated Space</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las lenguas indígenas de América tienen una larga historia de subalternización que se mantiene hasta el día de hoy. Por esta razón, las Naciones Unidas declararon el 2019 como el Año Internacional de las Lenguas Indígenas, como un esfuerzo de revertir el proceso de pérdida de la diversidad lingüística del planeta. El quichua ecuatoriano es una lengua con presencia en varios países de la región. En Ecuador es la lengua indígena con mayor número de hablantes; sin embargo, hay evidencias de encontrarse en dramática situación de retroceso en cuanto a la trasmisión intergeneracional. En el contexto actual, los jóvenes quichua hablantes se apropian de recursos tecnológicos para la construcción de comunidades virtuales de defensa y difusión de la lengua y cultura quichua. En esta comunicación se presenta una investigación de carácter exploratorio de dos comunidades virtuales en el Facebook: Kichwa Mashikuna y Kichwa Hatari NY. A partir de este acercamiento se postula la necesidad de pensar la supervivencia lingüística de cara a la posibilidad de adaptación al contexto urbano y tecnológico. Y en este sentido, los jóvenes quichuas apuestan a “atravesar la modernidad” , antes que rodearla o negarla.<hr/>The indigenous languages of America have a long history of subalternization that continues nowadays. For this reason, the United Nations stated the 2019 as the International Year of the Indigenous Languages, as an effort to reverse the lossing of the linguistic diversity on the planet. The Ecuadorian quichua has presence in many countries of the region. . In Ecuador is the indigenous language with the biggest number of speakers. However, there are evidences that this language is suffering a dramatic situation of decline at intergenerational transmission. In the actual context, the young quichua speakers take over technological resources in order of building virtual communities with the purpose of defense and diffusion the language and culture quichua. This paper shows an exploratory investigation of two virtual communities on Facebook: Kichwa Mashikuna and Kichwa Hatari NY. With this approach, is revelated the need to think about linguistic survival in front of the possibility of adaptation to the urban and technological context. In relation with this, the young Quichuas bet on “going through modernity” , instead of get around or deny it. <![CDATA[<b><i>A subnational and peripheral view of the 2001 crisis. Local</i></b><i> <b>representations</b></i> <b><i>and interpretations of the situation in Jujuy from the newspaper El Pregón</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza las representaciones e interpretaciones del diario El Pregón de Jujuy en el contexto de la crisis de 2001. Esta línea propone dos aportes centrales a la temática. En primer lugar, profundizar en el conocimiento de las representaciones sobre la crisis de 2001 desde una mirada subnacional y periférica dentro de nuestro país como es el caso del diario El Pregón de Jujuy. En este aspecto, las ciencias sociales han elaborado una vasta producción en torno al 2001 pero más centrado en los acontecimientos ocurridos en Capital Federal y provincia de Buenos Aires, y también, en torno a las representaciones de los diversos actores políticos de esos ámbitos geográficos. El segundo aporte, es a la comprensión y análisis de las interpretaciones que un medio local realizó de las jornadas de 2001, tomando como punto de partida que los medios son actores políticos que buscan influir sobre las representaciones de la sociedad en su conjunto.<hr/>The article analyzes the representations and interpretations of the newspaper El Pregón de Jujuy in the context of the crisis of 2001. This line proposes two central contributions to the topic. First of all, to deepen the knowledge of the representations about the crisis of 2001 from a subnational and peripheral perspective within our country, as is the case of the newspaper El Pregón de Jujuy. In this regard, the social sciences have produced a vast production around 2001 but more focused on the events that took place in the Federal Capital and province of Buenos Aires, and also around the representations of the various political actors in these geographical areas. The second contribution is to the understanding and analysis of the interpretations that a local medium made of the 2001 days, taking as its starting point that the media are political actors that seek to influence the representations of society as a whole. <![CDATA[<b><i>Media competitions for girls and young women in the city of La Paz - Bolivia, to identify violence through your access to television and smartphones</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio tiene por objetivo identificar el acceso, uso y comprensión crítica de mensajes violentos en televisión y smartphones, que hacen niñas de 10 a 14 años y mujeres jóvenes de 20 a 29 años, durante agosto de 2018, en dos zonas de la ciudad de La Paz: Max Paredes y Periférica. El enfoque metodológico de la investigación es cuantitativo, con un diseño descriptivo y comparativo, que aplica una encuesta a través de un cuestionario administrado a 403 mujeres (272 jóvenes y 131 niñas). La investigación concluye que 6 de cada 10 niñas y 5 de cada 10 jóvenes acceden y usan la televisión entre 2 a más de 3 horas. En el caso de los smartphones, este acceso y uso sube a 6 de cada 10 niñas y a 7 de cada 10 jóvenes. Ambos grupos de estudio consideran que estos medios las distraen (5 de cada 10 niñas y jóvenes). 67,2% niñas y 59,8% jóvenes vinculan la violencia a un conjunto de acciones que provocan daño físico. A nivel de comprensión crítica, las niñas identifican a la violencia física como la más frecuente en televisión (49,6%); mientras que las jóvenes consideran la violencia sexual como la más recurrente (43,5%).<hr/>The aim of the study is to identify the access, use and critical comprehension of violent messages on television and smartphones, made by girls from 10 to 14 years old and young women from 20 to 29 years old, during August 2018, in two areas of the La Paz city: Max Paredes and Periférica. The methodological approach of the research is quantitative, with a descriptive and comparative design, which applies a survey through a questionnaire administered to 403 women (272 young people and 131 girls). The research concludes that 6 out of 10 girls and 5 out of 10 young people access and use television between 2 to more than 3 hours. In the case of smartphones, this access and use goes up to 6 out of 10 girls and to 7 out of 10 young people. Both study groups consider that these media distract them (5 out of 10 girls and young people). 67.2% girls and 59.8% young people link violence to a set of actions that cause physical harm. At the level of critical comprehension, girls identify physical violence as the most frequent on television (49.6%); while young women consider sexual violence as the most recurrent (43.5%). <![CDATA[<b><i>How do news media companies communicate? </i></b><b><i>Analysis of corporate news coverage</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del artículo es analizar la cobertura informativa de noticias corporativas en las empresas de medios españolas, a partir del análisis de los mensajes que difunden a través de las páginas de sus periódicos. Para ello, se toma como estudio de caso la empresa periodística española Unidad Editorial y su diario de información general El Mundo. A partir de la revisión bibliográfica se propone una taxonomía de las distintas acciones comunicativas corporativas, que se aplica a la selección de la muestra. Los resultados evidencian la importancia de la información promocional dentro de las acciones comunicativas corporativas de este grupo.<hr/>The objective of the article is to analyze the coverage of corporate news in media companies, based on the analysis of the messages they disseminate through the pages of their newspapers. For this, the Spanish newspaper company Unidad Editorial and its general information newspaper El Mundo are taken as a case study. From the bibliographic review a taxonomy of the different corporate communicative actions is proposed, which is applied to the selection of the sample. The results show the importance of promotional information within the corporate communication actions of this group. <![CDATA[<b><i>THE SUBSTANCE YOU WANT AND BELIEVE Roger Pouivet</i></b>: <b><i>from the Epistemology of Virtue to Aesthetic Virtuosity. Proposal of a different way of facing aesthetics and its enhancement</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente exposición se basa en el pensamiento de Roger Pouivet y su estudio sobre la epistemología de la virtud. Pongo énfasis en ese “se basa” pues lo que hago y a veces fuerzo para darle un sentido, es utilizar este pensamiento para interpretar nuestra realidad con lo que creemos que es arte. Creo que esta adaptación tiene el fin de aportar una visión más que no busca ser absoluta, solo aportar justicia al análisis estético.<hr/>This exhibition is based on the thought of Roger Pouivet and his study of the epistemology of virtue. I emphasize that “it is based” because what I do and sometimes force to make sense of it is to use this thought to interpret our reality with what we believe to be art. I think this adaptation is intended to provide one more vision that does not seek to be absolute, only to provide justice to the aesthetic analysis. <![CDATA[<b><i>The aporetic approach</i></b> <b><i>about “death of the</i></b> <b><i>subject”</i></b>: <b><i>historicity, otherness and</i></b> <b><i>limits</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo realiza una análisis genealógico sobre la idea de “muerte del sujeto” como aporía. En el mismo se trabaja en primer lugar la relación entre sujeto, historia y lenguaje en Michel Foucault. En segundo lugar, se cuestiona la vision historicista de la muerte desde una aproximación a la ontología heideggeriana en la analítica existencial del Dasein. Finalmente, en confrontación con la ética levinasiana, se dirime el carácter intersubjetivo de la muerte en su carácter de pluralidad, reinterpretando la noción de libertad y su condición temporal.<hr/>The following essay performs a genealogical analysis on the idea of “the death of the subject” as aporia. The first topic it deals with is the relation among subject, history and language in Michel Foucault. Secondly, historicist vision of death from a Heidegger's ontology approach on the existential analysis of Dasein is questioned. Finally, confronting Levinas ethics, the intersubjective idea of death in its plurality character is settled, reinterpreting the notion of freedom and its temporal condition. <![CDATA[<b><i>The new media ecosystem and narratives</i></b>: <b><i>a real chance to transmedia and crossmedia journalism in Bolivia</i></b>]]> http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762020000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de los cambios tecnológicos y una real crisis de los medios de comunicación tradicionales; este escrito busca entender la emergencia del internet como quinto poder y la mirada teórica de la ecología de los medios, la cual, propone el concepto de ecosistemas mediáticos en los cuales los medios convergen, generando nuevas formas de comunicación y destronando la lógica lineal de las viejas teorías de comunicación masiva. Estos ecosistemas incluyen a todos los medios, nuevos y tradicionales; pero disponen de características propias, que hacen de las antes audiencias meramente receptoras, un universo centrado en los mismos usuarios, llamados hoy prosumidores. Nacen entonces, nuevas narrativas caracterizadas por la multimedialidad y lo multiplataforma; los conceptos de crossmedia y transmedia se convierten en la nueva lógica de contar historias, e involucrar a los prosumidores en su construcción. El periodismo como práctica y concepción basada en los relatos, se sumerge en estos cambios y los adapta a su práctica o se dispone como una nueva oportunidad para acercarse más al ciudadano. Por último, analizamos la situación boliviana en esta transformación, y nos aproximamos a develar la realidad de nuestro propio ecosistema mediático, para develar si existe un ambiente propicio para la incursión en estas narrativas.<hr/>From the technological changes through a traditional media real crisis, this paper looks forward an understanding of the emerging of internet as a fifth state and a theorical look of media ecology, which propose the concept of a media ecosystem, where media is converging, generating new communication and taking apart the linear logic of aged mass media theories. These ecosystems involve all media, new and traditional; but they have their own characteristics, that make, the before called audience, a new universe, user centered now known as prosumators. Therefore, new narratives have borned featuring multimedia and multitasking; the crossmedia and transmedia concepts have become in a new way of narrative, involving prosumators in its construction. Journalism as a practice and concept that is based on storytelling, dig in these changes and adapt them to its practice, and is arranged a new opportunity to get closer to the citizen. At last, paper analyze the current Bolivian situation on this transformation, and gets closer to indeed in its media ecosystem reality, getting to know if there is an auspicious environment to develop and dabble on these new narratives.